IJzeroer

Waterremmende laag houdt grondwater tegen en voorkomt schade.

Deltares heeft een nieuw middel én een nieuwe methode bedacht om een natuurlijke waterremmende plaat in de ondergrond aan te brengen. Deze waterremmende laag kunnen we toe passen om het grondwaterpeil in stand te houden langs kanalen die worden verdiept, rond bouwputten en verdiepte wegen.

Om schade aan de omliggende natuur en gebouwen te voorkomen bedachten we deze nieuwe methode; het injecteren van een ijzeroerlaag. Door een mengsel van ijzeroer in de grond te injecteren ontstaat een natuurlijke waterremmende plaat en wordt voorkomen dat het grondwater uit de omgeving stroomt.

De bijzondere eigenschappen van het ijzeroer maken het mogelijk om te meten hoe dik de laag is en waar eventueel extra injectie nodig is om het te verstevigen. Deltares onderzocht in samenwerking met de aannemer Hektec in onze fysieke faciliteiten of deze innovatie ook goed werkt. In 2017 werken we verder aan het ijzeroeronderzoek, zodat het een echte oplossing in de praktijk kan gaan worden.